جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۸
کد خبر: ۶۸۶۶۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۰
آسیب شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/23

ذهن‌فرسایی تهدیدی برای فرهنگ‌سازی

حسین خنیفر با اشاره به اینکه محصولات فرهنگی موجود پاسخگوی نسل پرسشگر نیست گفت: افراد برای کسب اطلاعات به سایت های غیر بومی مراجعه می‌کنند و خیمه نیرنگستان «جهانی» بر فرهنگستان بومی غالب می شود و در این شرایط گاهی اطلاعات به جای فرهنگ سازی، ذهن فرسایی می‌کنند.
حسین خنیفر در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، اظهار داشت: بحثی مبنایی در رابطه با محصولات فرهنگی وجود دارد، یک کشور ممکن است در یک برش زمانی تولیدات قابل قبولی داشته باشد اما با گذشت زمان و تغییر شرایط محصولات تولیدی دیگر پاسخگوی نیازها نباشند.
 
وی با اشاره به تولیدات فرهنگی کشور در دو دهه اول انقلاب افزود: ما شاهد تولید محصولات فرهنگی مختلفی بوده ایم، کتاب ها و فیلم های خوبی عرضه شده است. این محصولات تا ابتدای سال 70 قابل قبول بوده و پاسخگو نیازها بوده است. اما با آغاز دنیای مجازی و جهانی شدن مشکل اصلی آشکار ‌شد. پس از جهانی شدن کالاهای فرهنگی ابعاد بیشتری پیدا کرد. پیش از این ما شاهد حضور پر رنگ نشریات تخصصی و استقبال از محولات فرهنگی بودیم برای مثال سوره مهر، یا هفته نامه مهر بدیل نداشتند و مخاطب های بسیاری را جذب خود کرده بودند.
 
همه اطلاعات دنیا همراه شماست
این استاد دانشگاه با تاکید بر تغییر فضای فرهنگی اطلاعاتی جامعه گفت: اکنون افراد قادرند با یک تلفن هوشمند یا تبلت همه اطلاعات دنیا را همراه خود کنند. شرایط تغییر کرده است و ما شاهد هجمه ای از محصولات فرهنگی غیر سفارشی هستیم.
 
تعداد ناشران از کتاب‌خوان‌ها پیشی گرفته است!
خنیفر با اشاره به تاثیر اینترنت بر بازار کتاب اظهار داشت: اکنون تولید کنندگان و چاپخانه ها بیشتر از خوانندگان کتاب شده است چرا که مردم با مراجعه به سایت های اینترنتی اطلاعات را کسب می کنند و این مساله امکان دارد مخرب هم باشد.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه هدف کار فرهنگی پیام است گفت: امروز شاهدیم که محصولات لعاب و رنگ دارند، تولیدات فرهنگی با استفاده از فنون جدید به اشکال سه بعدی، با ترکیب صوتی، تصویر به شکل انبوه ارائه می شود و مخاطب هر روز در برابر انواع پیام ها قرار می گیرند.
 
برخی محصولات فرهنگی به دنبال سودآفرینی هستند
وی افزود: بسیاری از محصولات فرهنگی مانند برخی کتاب ها تنها به سود آفرینی،  می اندیشند و بسیاری از کتاب ها امروز مشاهده می شود که زیبا است اما از محتوا خالی است، فیلم ها هم هینطور هستند، در این سال ها فیلم های کلاسیک، دفاع مقدس کمرنگ شده اند و تنها با موضوعات شوخی و خنده کارهایی برای سودسازی تولید می شود که پر از خالی و ناتمام و بی مایه است. ابتدا به سینما می روند و بعد هم در تیراژ گسترده سر از سوپرمارکت ها در می آورد و هیچ نظارت خاصی هم وجود ندارد، در این وضعیت مخاطبان زیرک به سمت آثار جهانی کشیده می شوند. 
 
خیمه مجلات زرد بر افکار مردم
این استاد دانشگاه اظهار داشت: اکنون به راحتی می توان با نگاه به دکه مطبوعات دریافت که مجلات زرد بر افکار خیمه زده است و دریغ از نقد جدی و کار فکری قوی. وقتی محصولات فرهنگی پاسخگوی نسل پرسشگر نباشد، افراد به دنبال حقیقت می روند و در این بین برای کسب اطلاعات به سایت های غیر مجاز و غیر بومی نیز مراجعه می کنند که در این حالت خیمه نیرنگستان جهانی بر فرهنگستان بومی غالب می شود.

وی افزود: متاسفانه این مساله آسیب هایی در پی دارد و گاهی مشاهده می شود که اطلاعات بیشتر به جای فرهنگ سازی، ذهن فرسایی می کنند. باید توجه داشته باشیم که کلام و بیان می توانند جادو کنند و 80 درصد آثار گونه‌هایی از همین دسته است.

خبرهای مرتبط
نظر شما